tiistai 17. syyskuuta 2013

Ihmiskoe - kuinka brändään itseni verkossa: Johdanto (1. osa)


Haluan brändätä ammattiosaamiseni ja lisätä verkkonäkyvyyttäni. Tätä tarkoitusta varten hankin 
Tuija Aallon ja Marylka Yoe Uusisaaren Löydy - Brändää itsesi verkossa  niinkin aikaisin kuin vuonna 2011. Tuumasta toimeen ajattelin jo silloin - ryhtymisen esteenä on kuitenkin ollut useita esteitä, joista useimmat löytyvät korvieni välistä. Tässä muutamia satunnaisessa järjestyksessä:
- Tämähän on läppää vain, en kai minä ihan tosissani voi olla, että rupean tuotteistamaan itseäni.

- Hah, osaankohan minä mitään? Oikeasti!

- Hui, sitten kaikki näkevät ja saavat tietää, mitä minä olen puuhannut elämäni aikana.- Mistä minä revin aikani tähän kaikkeen? Ihan hulluahan tämä on, että rupean testaamaan itseni.

- Entä jos epäonnistunkin. En osaa tuotteistaa itseäni enkä saa itselleni tarpeeksi näkyvyyttä. Jospa minulla sittenkään on mitään sanottavaa ihan yhtään kenellekään.

- Enhän minä tunnekaan yhtään ketään. 



Tekosyitä kaikki. Vastaväitteitäkin keksin: 

- Monet hyvät ideat on keksitty leikin varjolla. Totta siis toinen puoli.- Osaanhan minä. Kaikenlaista. Opettajankokemusta minulla on vuodesta 1985 ja siitä lähtien olen ehtinyt hankkimaan monipuolisen ammattiosaamisen. 

- Olisi syytä olla ylpeä kaikeasta osaamisesta. Minulla ei ole mitään hävettävää monipuolisen ammattiosaamiseni äärellä. Päinvastoin. 

- Ajan järjestäminen on vain järjestelykysymys. Pitää priorisoida asioita. 

- So what! Epäonnistumiset ovat parhaita oppimistilanteita. Sanottavaa riittää. Ja muistetaan nyt jälleen se tosiseikka, että myös keskeneräisiä ajatuksia saa esittää. Niistäkin oppii. Joku muukin voi tulla mukaan prosessiin, mistä voi saada lisää virtaa. 

- Ai, et tunne vai? Vilkaisepa vaikkapa blogilistaasi ja Google+ -piirejäsi. Facebook-ryhmiäkään ei pidä unohtaa. Virtuaalikontakteja on oikeasti ihan kivasti. Nyt ne pitää vain aktivoitua.  . Ja lisää ammattikontakteja syntynee tutkimusmatkan varrella.

Tästä jatkan, kunhan taas ehdin. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Heräsikö sinulle ajatuksia, jotka haluaisit jakaa kanssani? Kaikki kommentit ovat tervetulleita.