maanantai 12. syyskuuta 2011

Verkko-opetuksen laatukriteerit

Isonverstaan verkko-opetuksen kriteerit, olkaa hyvät.

On ilman muuta selvää, että verkko-opetuksen pitää olla laadukasta ja tietenkin myös mielekästä.

Muutamia kohtia, jotka haluan nostaa esille:
- opettaja osaa ohjata ja viestiä verkossa oppijan oppimisprosessia tukien
- hän osaa verkko-oppimisprosessin suunnittelun alkeet
- opettaja rohkenee kokeilla myös uutta.

Nämä kaikki ja muutama muu seikka on puhtaasti teknisiä seikkoja. Opettajille uuden oppiminen ja omaksuminen kuuluvat työn luonteeseen, joten näiden omaksuminen on helppoa. Tarvitaan vain oikeanlainen asenne.

Yhteistyöstä:
- opettajan ei tarvitse osata kaikkea
- kollegan osaamisen arvostaminen ja niistä oppiminen
- opettaja osaa hyödyntää myös opiskelijan osaamista verkkokurssilla
- opettajien vertaistuki
- opettajien verkostoituminen
- opettaja jakaa kokemuksiaan ja oppii kollegoilta.


Luulen, että opettajien suurimpia kompastuskiviä on luulossa, että pitää osata kaikkea. Luullaan myös, että vain raukat kysyvät neuvoa. Ennemmin piilotellaan omaa tietämättömyyttä kuin kysytään neuvoa. Kirjoitan kokemuksesta. Olen joutunut opettelemaan keskeneräisyyden sietämistä koko aikuisikäni. Oppilaiden keskeneräisyys on ollut paljon helpompi hyväksyä kuin se, että myös minä olen keskeneräinen. En tiedä kaikkea, enkä koskaan voi tietääkään. Siksi en voi hallita kaikkia maailman vempaimia, mutta onneksi on kollegoita, joilta voi kysyä. Toisilta opettajilta voi oppia, kunhan asettuu kuuntelemaan.

Tämän tajuaminen on helpottanut omaa työtäni kovasti. Vastavuoroisesti olen itse valmis tarjoamaan omia tietojani ja taitojani muiden käyttöön.

Ja nyt lukemaan lisää laatukriteereistä.

Hyviä lukuhetkiä myös teille muille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Heräsikö sinulle ajatuksia, jotka haluaisit jakaa kanssani? Kaikki kommentit ovat tervetulleita.