keskiviikko 24. elokuuta 2011

Facebookissa 3 - kokemuksia oppimisryhmistä

Vuodenvaihteen tienoilla perustin Facebookiin muutamia ulkopuolisilta suljettuja opetusryhmiä omille oppilailleni sekä halukkaille opettajakollegoilleni.

Facebookiin perustamieni opetusryhmien tavoite oli tehostaa oppilaiden oppimista. Pian tämän rinnalle nousi tarve tehostaa tiedon välittymistä opettajan ja oppilaiden välillä ja lopulta myös opetusryhmien rymäytyminen entistä toimivammaksi. Nämä kaikki tavoitteet tukevat toisiaan.

Kokeiluni kesti puoli vuotta tammikuusta kevääseen saakka. Kokeiluun osallistuneet oppilaani ovat ammattioppilaitoksen opiskelijoita ja heidän ryhmänjohtajiaan. Päällimmäisenä mieleeni on jäänyt miellyttävät muistot. Parhaimmillaan Facebook-ryhmä tuki ryhmän ryhmäytymistä ja tiedonkulkua.

Opiskelijat halusivat oman opetusryhmän ja odottivat ryhmän perustamista ja sinne pääsyä.  Parhaiten toimivat ne Facebook-ryhmät, joissa myös ryhmänohjaajat olivat mukana toisena moderaattorina minun lisäkseni. Ääneen lausumaton asenne ryhmänohjaajan läsnäoloon oli myönteinen ja arvostava.

Opiskelijoille oli kuitenkin uutta, että Facebook-ryhmää voi käyttää muuhunkin kuin hupikäyttöön, mikä näkyi aluksi erilaisina kokeiluina ryhmän sisällä. Valistamistyötä ei pidäkä väheksyä myöskään opetustyössä. Tehostin ryhmien toimivuutta  mediakasvatuksellisilla täsmäiskuilla. Erityisesti nettietiketin selvittäminen luokassa on tärkeää. Keskustelimme yhdessä, millainen käytös on sallittua opetusryhmässä. Puhuimme myös netissä esiintyvistä väärinkäytöksistä. Useimmille olikin itsestään selvää, että jos hallitsee hyvät tavat irl, ne hallitsee myös netissä. Yleinen mielipide opiskelijoiden keskuudessa huonoa käytöstä kohtaan oli paheksuva.  Ryhmähenki parhaimmillaan ohjasi oppilaita toimimaan asiallisesti.

Tietysti esiintyi myös ylilyöntejä, mutta virheistään oppii - niin tässäkin tapauksessa. Pidän erityisen tärkeänä ryhmän valmistelua etukäteen verkossa työskentelyä varten. Tehostamalla nettietiketin tuntemusta sain minimoitua väärinkäsitykset.

Toinen ääneen lausumaton asia oli mielestäni myös, kuinka tarpeelliseksi oppilaat kokivat opettajan läsnäolon. Vaikka en viettänytkään Facebookissa tavallista pitempiä ajanjaksoja, saatoin vastata heille yleensä vuorokauden sisällä viestin jättämisestä. Oppilaat kyselivät opiskelusta ja arvioinnista. Monet oppilaat ilmoittivat poissaoloistaan Facebookin välityksellä ja samalla he halusivat tietää tuntitehtävät voidakseen tehdä ne ajallaan.

Käytin Facebookia omana ilmoitustaulunani kertomalla kurssin sisällöstä ja arvioitiperusteista. Jaoin ryhmässä opetusmateriaalia ja neuvoin tiedonetsinnässä.  Ilmoitin poissaoleville tuntitehtävät ja kannustin opiskelussa. Muistutin oppilaita kokeista ja kokeenpalautustuokiosta. Kurssiarvioinnin tehtyäni keskustelimme myös arvioinnista.

On tärkeää, että oppilaat tulevat kuulluiksi omissa asioissaan. Pidän tärkeänä, että oppilalla oli suora kanava, jota käyttämällä heillä oli mahdollisuus kysyä ja pyytää tarkentamaan heille epäselväksi jääneitä asioita. Samalla avautui suora keskustelu- ja vaikuttamisen kanava minulta oppilaille. Kolmanneksi oppilaat verkostoituivat toistensa kanssa entistä tehokkaammin.

Viransijaisuuteni päätyttyä keväällä jätinkin haikeana opiskeluryhmät ryhmänohjaajien hyvään huomaan. Toivotankin hyvää jatkoa kokeilulle, jonka käynnistymisessä sain olla mukana. Toivotan hyvää jatkoa myös oppilaille ja opettajille, joiden kanssa minulla oli ilo tehdä yhteistyötä.

Facebook-kokeilusta rohkaistuneena aion jatkaa verkko-opetuksen kehittämistä edelleen.



2 kommenttia:

  1. Olen käyttänyt Fb-ryhmää lopiskelijoiden kanssa lähinnä työssäoppimisen yhteydessä tapahtuvaan vuorovaikutukseen nyt parin vuoden ajan. Mielestäni väline on tähän tarkoitukseen oivallinen!

    Alussa kutsuin ryhmän opiskelijat kaverikseni tarkoitukseen luodulle profiilile mutta sittemmin omien taitojen parantuessa kehotin ryhmää vain etsimään hakutoiminnolla ryhmän ja sitten hyväksyin heidät mukaan.

    Olen pitänyt työssäoppimisessa käytettävät viestikanavat opiskelijoiden vapaasti valittavana asiana. Tällä keinolla pyrin seuraamaan mahdollisia muutoksia nuorten tottumuksissa käytettäviin alustoihin nähden. FB:a ei ole toistaiseksi mikään vielä ohittanut.

    Mielestäni facebookin käyttö tämäntyyppiseen toimintaan opettaa opiskelijoille tärkeitä viestintätaitoja sisällön ja kirjoitetun kielen osalta. Lisäksi ammatillisen verkottumisen siemen tulee kylvettyä ja toivottavasti itääkin.

    FB:n käyttö vaatii myös opettajalta säännöllistä osallistumista, kommentointia kirjoituksiin, tykkäämistä ym. Muutoin vähänkään laajempi kirjoittelu opiskelijoilta hiipuu nopeasti ja ryhmä jää vain välttämättömäksi sähköpostin kaltaiseksi viestimeksi mikä sinällään on kyllä tyhjää -ja normaalia sähköpostia parempi vaihtoehto.

    Meillä -siis painoviestinnän opetusalalla Raumalla työssäopiminen alkaa toisen opiskeluvuoden alusta. Pidän tärkeänä perehdyttää FB-ryhmän toimintaan jo huomattavasti aikaisemmin, samoin kuin muihin työssäoppimisen verkkovälineisiin. Nämä kannattaa ottaa käyttöön jo kontaktiopetuksen tueksi jolloin toimiminen on jo rutinoitunutta.

    FB-vuorovaikutusta on yritetty lisätä esimerkiksi "viikkotehtävillä" jotka voivat olla vaikkapa opiskelijan työssäoppimisviikon tiivistelmä, tyyliin mitä olen tehnyt, kuka ohjasi, mitä olen oppinut jne.

    Joku tällainen kanava pitäisi mielestäni ehdottomasti olla ryhmien kanssa käytössä kaiken aikaa jotta mieleen tulevia kysymyksiä voisi heittää silloin opettajan tai muun ryhmän suuntaan silloin kun ne mieleen juolahtavat.

    Tällaisia ajatuksia nyt näin yhtäkkisesti koottuna. Mukavaa että joku on tästä innostunut, itse kaipaan aina uusia hyviä vinkkejä ohjausmalleista. Ties kuinka hienoja pedagogisia oivalluksia näissä syntyy kun vain rohkeasti kokeilee!

    Toni Vesterinen

    VastaaPoista
  2. Toni, on mukava lukea myönteisistä kokemuksistasi FB:n parissa. Olet opettanut opiskelijoita käyttämään somea hyödyksi vaivihkaa, hivuttamalla, mikä on mielestäni hienosti oivallettu. FB on tosiaankin hyvä harjoituskenttä oppilaille jo senkin vuoksi, että oppilaat ovat tottuneet käyttämään sitä huvin vuoksi. Antamalla oppilaille pieniä tehtäviä heidät on helppo saada tottumaan ajatukseen, että väline soveltuu myös asiallisen asian välittämiseen.

    Siinäkin olen samaa mieltä, että opiskelijoille väline pitää olla tuttu hyvissä ajoin ennen työssäoppimisjaksoa, jotta sen hyödyntäminen olisi mahdollisimman helppoa.

    Oletko saanut itsellesi yhteistyökumppaneita muista opettajista vai teetkö yksin tätä painopuolella?

    Opettajan oma innostus on tärkeää, jotta myös oppilaat vakuuttuvat toiminnan mielekkyydestä. Olisikin hienoa, että opettajat innostuisivat enemmän sosiaalisesta mediasta. Luulen kuitenkin, että joitakuita opettajia hirvittää lisääntynyt työ, kun pitää opetella jotakin uutta. Minulla on kuitenkin sellainen näppituntuma, että työn määrän lisääntyminen on hetkellistä. Sitten kun väline on opettajalle tuttu, se oikeasti helpottaa opettajan työtä.

    Myös opettajien välinen yhteistyö voisi helpottaa uuden oppimisesta johtuvaa kuormitusta. Onkin hienoa, että jotkut opettajat ovat ymmärtäneet laittaa viisaat päät yhteen somen äärellä.

    VastaaPoista

Heräsikö sinulle ajatuksia, jotka haluaisit jakaa kanssani? Kaikki kommentit ovat tervetulleita.