sunnuntai 14. helmikuuta 2010

Nyt se sitten on tehty! Ningiä suurannoksena

Olen perustanut Ningiin suljetun virtuaaliopettajainhuoneen meidän talon opettajille. Esittelin aikaansaannokseni viime viikolla kokouksessa. Tämän jälkeen lähetin liittymiskutsut ja muutamia toimintaohjeita. Lähetin nimittäin kutsut työsähköpostiin, mikä ei ole tietoturvan kannalta paras mahdollinen ratkaisu.Toimintaohjeet koskivatkin sitä, miten sähköpostiosoitteen voi vaihtaa Gmailiin. Minulla on nimittäin mielessäni joitakin Gmailiin liittyviä ideoita, joilla opettajat voivat helpottaa omaa työtään. Nyt sitten odottelen opehuoneeseen uusia käyttäjiä. En vain millään jaksaisi odottaa työtovereiden mukaan tuloa. - Minäkö kärsimätön, ei kai sentään!

Perustin myös Verkkosuomea-kurssit Ningiin omille oppilailleni. Maksimoidakseni oppilaitteni nettiturvallisuuden päädyin suljettuun ympäristöön, mutta en ole sulkenut sitä mahdollisuutta, että jossakin vaiheessa muutan kurssit julkisiksi. Kerroin tämänkin oppilailleni.Äidinkielen kurssitehtävien suunnitteleminen on niin innostavaa, että päädyin avaamaan Ningit oppilaiden käyttöön ihan alkuvaiheessa. Tässäkin olen pitänyt avoimuutta parhaimpana toimintaohjeenani. Olen kertonut oppilailleni, että haluan uudistaa opetusta ja haluan kokeilla oppilaiden kanssa erilaisia uusia menetelmiä ja opetusvälineitä.

Sosiaalisen median haltuunottajan ei todellakaan tarvitse olla mikään koodaajavelho vaan ainoastaan innostunut omasta työstään. Minäkään en tiedä juuri mitään ohjelmointikielistä eikä minun tarvitsekaan tietää hyödyntäessäni muiden suunnittelemia sosiaalisen median tarjoamia ilmaispalveluja. Minun ei tarvitse olla myöskään kaikkitietävä eikä erheetön. Keskeneräisyyden sietokykyni onkin kasvanut huimasti sosiaalisen median parissa. Näenkin oman työsarkani olevan oman työni kehittäminen. Samoin minulle on tärkeää rohkaista ja tukea työtovereitani sosiaalisen median pariin ja sietämään oman työn kehittämisen keskeneräisyyttä.

4 kommenttia:

  1. Hei kollega!
    Kuulisin mielelläni, mitä teet äikänkursseilla Ningissä. Olen käyttänyt sitä jonkin verran parin vuoden ajan. Minulla on ollut siellä opiskelijoille lukupiiri ja kurssin teemaan liittyviä keskusteluja. Ovat olleet suljettuja, jotta ryhmäläiset saavat rauhassa kommentoida.

    VastaaPoista
  2. Hei Armi,

    opetuskokemukseni Ningissä rajoittuu huomattavasti lyhyempään ajanjaksoon kuin sinulla, vain vähän yli viikkoon.

    Tarkoitukseni on kerätä kaikkien äidinkielen kurssieni kirjoitus- ja mediakasvatustehtäviä, jotta ne olisivat helposti saatavilla yhden osoitteen takana. Samalla olisi tarkoitus harjoittaa oppilaiden keskustelutaitoa. Luulen, että olen vähintäänkin yhtä jännittynyt kuin omat oppilaani tietämään, miten tässä oikein käy. Oma ennakkoasenteeni on, että käy hyvin, kunhan alkujännityksestä päästään.

    VastaaPoista
  3. Päivähdys!

    Olen suunnittelemassa useamman lukion opettajille yhteistä verkostoa. Ajattelin NIng tai Grou.ps -alustaa.
    Miten hyuvin sait opettajat mukaan ja onko alusta toiminut aktiivisesti?

    VastaaPoista
  4. Hei Kai, ja anteeksi vastaukseni viivästyminen. Olen ollut niin tiiviisti työni parissa, että bloggaaminenkin on jäänyt taka-alalle.

    Lopetin Ning-alustan ylläpitämisen kesällä 2010, kun Ningistä tuli maksullinen. Lopettaminen oli helppoa, sillä en ehtinyt motivoimaan ryhmää aktivoitumaan. Luulen myös, että kyseessä on myös työpaikkakulttuurista. Osa opettajista on kiinnostunut verkossa keskustelemisesta, osaa taas se ei kiinnosta.

    Uutta ryhmää en ole luonut, sillä työkiireiden vuoksi en ole ehtinyt paneutua tähän. Olemme kyllä keskustelleet keskenämme, että jonkinlainen sisäinen tiedotus- ja keskusteluväline tarvitaan, mutta en tiedä, millainen sen pitäisi olla.

    VastaaPoista

Heräsikö sinulle ajatuksia, jotka haluaisit jakaa kanssani? Kaikki kommentit ovat tervetulleita.