tiistai 24. maaliskuuta 2009

Ilmainen työ ei kannata vai kannattaako sittenkin?

Yrittäjäkursseilla melkein ensimmäinen opetus on, että ilmaista työtä ei olekaan. Toisin sanoen yrittäjän pitää muistaa velottaa asiakkailtaan tekemästään työstä käypä hinta ja hinta pitää muistaa laskea kohdalleen, sillä sitä on vaikea korjata ylöspäin vaarantamatta asiakassuhteitaan. Toinen opetus onkin sitten se, ettei pidä koskaan hinnoitella itseään ulos markkinoilta.

Äkkiseltään näyttää kuitenkin siltä, että markkinatalouden lainalaisuuksia ei voi sellaisenaan soveltaa sosiaalisessa mediassa, sillä netissä ilmainen työ muuttuu helposti taloudellisesti kannattavaksi.

Itkupilli on hyvä esimerkki siitä, kuinka ilmainen työ kannattaa. Jokin aika sitten Elegia ja Itkupilli rupesivat tekemään ilmaisia Bloggerin sivupohjia, ja kohta Itkupilli huomasi olevansa täystyöllistetty. Muitakin esimerkkejä ilmaisen työn kannattavuudesta löytyy sosiaalisen median parista. Mieleeni muistuu mm. Kulutusjuhlan MariK, joka päätyi bloggaamisen sivutuotteena mm. Helsingin Sanomien kolumnistiksi. Irmeli Pietilä puolestaan soveltaa verkossa hankkimiaan sosiaalisen median taitojaan toimimalla verkko-opettajana aikuiskoulutuksen parissa.

Nykyään verkkoa voikin hyödyntää monella tavalla. Verkossa voi oppia uutta ja sitä voi hyödyntää monella tavalla niin verkossa kuin verkon ulkopuolellakin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Heräsikö sinulle ajatuksia, jotka haluaisit jakaa kanssani? Kaikki kommentit ovat tervetulleita.