perjantai 22. toukokuuta 2009

Mikä Allvoice? Kuka ihmeen Tara? - Opettavainen tarina spammipostista

Näköjään ei voi koskaan olla liian varovainen, ei omassa blogissaan eikä sähköpostissa.

Blogini olen varustanut kirjaintunnistetestillä spammipostin estämiseksi, ja tämä on pitänyt pintansa, samoin sähköpostini. Siihen aikaan kun rupesin käyttämään Gmailia, käyttäjät piti vielä kutsua erikseen; myös minä sain kutsuni eräältä ystävältä. Olen pitänyt Gmailia kohtuullisen turvallisena sähköpostina, sillä se osaa tunnistaa roskapostin ihan kivasti. Sen voi myös opettaa uusille tavoille: kun olen yhden kerran määritellyt jostakin osoitteesta tulevan postin roskapostiksi, se hoitaa jatkossa hommat. Tiedän tämän, sillä kurkistan – hyvin äkkiä ja varovaisesti vain – silloin tällöin roskapostikansioni nimikkeet. Niinpä olin melkoisen hämmästynyt, kun tänään blogini sähköpostiin oli ilmaantunut englanninkielinen viesti joltakin Taralta, täysin tuntemattomalta ihmiseltä ja vieläpä täysin irrelevantilla kielellä blogini kannalta.

Pistin epäilyttävän viestin välittömästi roskapostiin ja olin tyytyväinen itseeni. Olinhan menetellyt juuri niin kuin olen aina opettanut tekemään roskapostin suhteen.

Tämän jälkeen tarinassa pääsemmekin seuraavaan osaan, nimittäin siihen mitä ikinä ei pitäisi tehdä, jos haluaa välttyä hankaluuksilta:

Minä kaivoin viestin roskapostilaatikosta, avasin sen ja luin. Viestissä joku Tara lupasi minulle yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista ja ainakin 10 000 dollarin kuukausitulot, mikäli klikkaisin viestissä olevaa linkkiä. Sitä paitsi blogini on aivan ihastuttava. Kirjoitan kuulemma niin hyvin, joten minun on ihan pakko olla jotakin todella hienoa ja olisin sopiva kirjoittamaan heidän nettijulkaisussaan.

- Hölmönäkö ne minua pitävät! paheksuin viestin lähettäjää. - Tästä pitää ottaa selvää, mitä peliä tämä oikein on. Ehkä saan tästä hyvän jutun omaan blogiinikin.

Tietenkään en klikannut linkkiä vaan rupesin etsimään Googlella tietoja Allvoicesta ja Tarasta tarkoituksenani kirjoittaa omaan blogiini opettavaisen tarinan roskapostista. Pidin viestiä avoimena yhdessä ikkunassa, Googlasin toisessa ikkunassa tietoja ja kolmannessa ikkunassa aloitin bloggaamisen. Löysinkin Allvoicen sivut, joissa ei kuitenkaan ollut minkäänlaista mainintaa Tarasta. Joku jossakin oli kuitenkin saanut samanlaisen viestin kuin minä. Löysin nimittäin tarkemmalla haulla englanninkielisen viestin, jossa joku tuntui olevan riemuissaan ja samalla hieman epäileväinen saamastaan Taran sähköpostissa lähtettämästä tarjouksesta.

Tässä vaiheessa koneeni meni jumiin. Huomasin Bloggerin tallentaneen kirjoitusluonnokseni kolmeen kertaan yhden sijasta. En myöskään saanut suljettua ainuttakaan avaamistani selainikkunoista enkä päässyt kirjautumaan palvelusta ulos. Olin hyvin jumissa ja hyvin hyvin ärtynyt.

Oliko kysymyksessä vihamielinen ja harvinaisen salakavala virushyökkäysyritys vai jokin muu toimintahäiriö, jää iäksi selvittämättä, sillä nykäisin koneen töpselin seinästä siinä vaiheessa, kun huomasin olevani täydellisesti jumissa. Nyt koneeni toimii taas hyvin, pidettyäni sitä hetken aikaa suljettuna ja aloitettuani kirjoittamisen aivan alusta.

Sitten päästäänkin tarinan opettavaiseen osuuteen:

Tästä lähtien aion visusti noudattaa ystäväni aikoinaan antamaa neuvoa olla koskaan kurkkimatta roskapostiin. Samoin pidän mielessäni, että minun ei tarvitse omatoimisesti testata ihan kaikkia kiinnostavia sosiaalisen median ilmiöitä vaan joskus voin jättää jonkin testauksen väliinkin.

Samaa suosittelen myös kaikille tarinani lukijoille. Ihan varmuuden vuoksi vain.




Sähköposti Gmail kuuluu laajaan Google-perheeseen. Se on maksuton webmail-pohjainen sähköpostipalvelu. Gmailin voi ottaa käyttöönsä vapaasti, sillä kutsumenettelystä on luovuttu pari vuotta sitten. Gmail mahdollistaa useiden sähköpostiosoitteiden hallinnoimisen ja sen avulla voi lähtettää sähköpostin lisäksi pikaviestejä. Viime aikoina myös videoneuvottelut ovat olleet mahdollisia Gmailin avulla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Heräsikö sinulle ajatuksia, jotka haluaisit jakaa kanssani? Kaikki kommentit ovat tervetulleita.