torstai 16. huhtikuuta 2009

Kun CSI Second Lifeen lähti
















Lähde




Eilen illalla CSI New Yorkissa oli vipinää ja vilskettä, kun rikostutkijat joutuivat siirtämään murhatutkimuksen osittain Second Life'iin. Joku on nimittäin murhannut naisen hänen suositun avattarensa vuoksi. Tietenkin tästä seurasi vauhdikasta takaa-ajoa, verisiä taisteluja ja lisää ruumiita.

















Lähde

Onneksi rikoslaboratoriossa työskentelee nuoria tutkijoita, jotka voivat auttaa vanhempia jääriä uusien tutkimusmenetelmin mukana tuomissa teknisissä ongelmissa. Kuvassa nuori tutkija päihittää vastustajansa Second Life'issa näppärien sormiensa ja pelitaitojensa ansiosta päästäkseen jatkamaan paikkaan, joka on avoinna vain kutsusta.

Saamme varmaan tietää seuraavalla tuotantokaudella, murhaajan henkilöllisyyden ja murhien motiivit. Ehkä saamme myös selville, miksi murhavyyhteen on sotkeutunut vaikutusvaltaisia henkilöitä tuomareista ja politikoista lähtien. Epäilen kuitenkin, että myös tässä jaksossa murhaaja päihitetään kuitenkin perinteisemmillä tutkimusmetodeilla.

***

Second Life on internetissä toimiva virtuaalimaailma, joka on perustettu vuonna 2003. Second Life on saavuttanut maailmalaajuisen suosion, josta kertoo mm. MikroBitti lehtensä verkkosivuilla. Plazassa puolestaan tiedetään, että Second Life ei ole pelottava tai väkivaltainen paikka, sillä siellä paistaa aurinko ja ruoho viheriöi. Tämä ehkä johtuu siitä, että käyttäjien keski-ikä on 32 vuotta ja suurin osa käyttäjistä on naisia. Periaatteessa Second Life on ilmainen viihtymispaikka, mutta siellä voi kohentaa avattarensa ulkonäköä ja hankkia muita ylellisyyttä Linden-dollareilla.

Second Life ei ole kuitenkaan tarkoitettu pelkästään ikävän torjuntaan vaan sille on keksitty viihdekäytön lisäksi opetuksellisia funktioita.

Eri oppilaitokset ovat ostaneet Second Life'ista itselleen saaria opetuskäyttöön. Esimerkiksi Joensuun yliopiston Savonlinnan koulutus- ja kehittämiskeskus mainostaa nettisivuillaan olevansa ensimmäinen suomalainen yliopisto, joka rakentaa omaa saartaan oppimisen ja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön pedagogiikan näkökulmasta. Yliopistossa hyödynnetään omaa Second Life-ympäristöä erilaisissa koulutus- ja valmennustilanteissa. Yliopiston verkkosivujen mukaan
synteettinen oppimisympäristö mahdollistaa oppimisen aikaisempaa sosiaalisempana, luontevana, vuorovaikutusta korostavana prosessina verrattuna edeltävän sukupolven suljettuihin verkko-oppimisympäristöihin. Second Life tukee sosiaalista oppimista mahdollistaen entistä mielekkäämmän oppimispolun itsenäiseenkin verkossa oppimiseen.


Lisää Joensuun yliopiston projektista http://skk.joensuu.fi/sivut/palvelut/second-life.html

Helsingin Yliopiston opetusteknologiakeskus puolestaan kertoo nettisivuillaan olevansa mukana kotimaisten koulutusalan toimijoiden yhteisellä EduFinland -saarella Second Life -virtuaaliympäristössä. Lisää hankkeesta: http://ok.helsinki.fi/hankkeet/second-life/

EduFinland-saarihanke on edennyt niin pitkälle, että toiminta on jo käynnistynyt, ja sille on perustettu myös omat kotisivut. Näin siellä kuvataan EduFinlandin eduista:

Suomalaisten oppilaitosten keskittyminen yhdelle alueelle Second Lifessa palvelee monta tarkoitusta. Yhtenäinen alue tarjoaa mahdollisuuksia tehokkaaseen yhteistyöhön sekä eri oppilaitosten opettajien että oppilaiden välillä. Yhteisellä alueella myös yhteisten tapahtumien järjestäminen ja resurssien jakaminen on helppoa.

EduFinland-alueelta suomalaiset oppilaitokset saavat vuokrata maata opetus- ja tutkimustarkoitukseen. Saarelta löytyy myös yhteisiä tiloja joita saarelta maata vuokranneet oppilaitokset saavat käyttää. Tulemme järjestämään saarella ja sen ulkopuolella erilaisia ja eripituisia koulutustilaisuuksia ja työpajoja.



Hankkeesta lisää EduFinlandin omilla kotisivuilla. http://edufinland.fi/


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Heräsikö sinulle ajatuksia, jotka haluaisit jakaa kanssani? Kaikki kommentit ovat tervetulleita.