sunnuntai 1. marraskuuta 2009

PLE - oppimisympäristöjä uudistamassa

Opettajat menevät opiskelijoiden oppimisympäristöihin eikä niin kuin nyt - opiskelijat tulevat opettajan hallinnoimaan ympäristöön.




Oppimisympäristöjen ympärillä kuhisee uudistuksen tuulet.

Samaan aikaan kuitenkin osa meistä opettajista haaveilee vielä tilanteesta, ettei pyörää tarvitsisi keksiä joka kerta uudelleen. Ts. he haaveilevat oppimisympäristöstä, johon he voisivat koota opintoihin liittyviä asioita ja käydä opetuskeskustelua. Oppimisympäristössä materiaali olisi tallella ja sitä olisi helppo uudistaa ja hyödyntää opetuksessa yhä uudelleen. Ei pidä myöskään unohtaa muita verkossaoppimisen hyötyjä lähiopetukseen verrattuna. Heli Nurmi kuvaileekin blogissaan Verkko-opettajan palapeli koskettavasti lähiopetustilanteiden sirpaleisuutta, josta pohjautuu osa hänen motiiveistaan kehittää verkossaoppimista.

Osa opettajista on kuitenkin edennyt jo seuraavalle askelmalle tiedonportaissa, sillä nykyisiä oppimisympäristöjä pidetään hankalina. Uudistusmielisimmät haaveilevat ja suunnittelevat oppimisympäristöjä, jotka ovat oppilaskeskeisiä, helppokäyttöisiä ja - mitä tärkeintä - helposti muokattavissa oppijan näköiseksi ympäristöksi. PLE (Personal Learning Enviroment) henkilökohtainen oppimisympäristö, nähdään elementtinä, joka vapauttaa oppimisprosessin opettaja- ja tekniikkakeskeisyydestä.

Keskusteluun kannattaa tutustua vaikka kuuluisikin siihen opettajapolveen, joka vasta haaveilee Moodlen saamisesta kouluun.

Keskustelusta poimimiani linkkivinkkejä:

PeLE - Personal Learning Enviroment PLE
Wikispaces
KP-Lab
Peda.net
Valopi Moodlehelp

Verkko-oppimisesta muualla:
Verkko-opetus oppimisen tukena (Blogikeskustelu Sometussa)

2 kommenttia:

  1. Tätä keskustelua tulee käydä ja on hyvä kehittää oppijakeskeiseen suuntaan. Olen ehdottomasta samaa mieltä. Useat vaan kun pelkäävät keskeneräisen näyttämistä muille ja halutaan se pitää yleensä piilossa. Koulun näkökulma on vahvasti tietoturvapainotteinen ja sen takia he haluavat kaiken pitää piilossa. Opettajan näkökulmasta saattaa olla hankalaa, jos jokaisella oppijalla on erilainen ympäristö, josta hakea oppijan suorituksia johonkin tiettyyn kurssiin. Jatketaan keskustelua eri foorumeilla...

    VastaaPoista
  2. Hei! Kiitos kannustuksesta. Myös minun mielestäni keskustelu tästä aiheesta on tärkeä. Minulla on tapana nostaa esille blogiini muualla sosiaalisessa mediassa käytyjä keskusteluja, jotta muiden olisi helpompi suunnata niiden ääreen.

    Ehkäpä ne Moodlesta haaveilevat opettajat voisivatkin siirtyä suoraan PLE-ympäristöön. Keskeneräisen näyttämisen pelko näyttää olevan kuitenkin kovin yleistä. Sitä tunnutaan sivuavan monessa Sometunkin piirissä käytävässä keskustelussa. Olisikohan keskeneräisen näyttämisen pelko sitten se kipupiste, mitä opettajien ja kasvattajien olisi syytä lähestyä.

    VastaaPoista

Heräsikö sinulle ajatuksia, jotka haluaisit jakaa kanssani? Kaikki kommentit ovat tervetulleita.