sunnuntai 1. marraskuuta 2009

Opettaja.tv:n Persoona pelissä -sarja

Opettajan eräs tärkeimmistä työvälineistä on hänen persoonallisuutensa. Ihmisten kanssa työskennellessä tarvitaan myös vuorovaikutustaitoja. Opettaja.tv:n Persoona peliin-sarjassa esitellään keinoja, joilla opettaja (ja miksei myös ihan kuka tahansa) voi kehittää omia vuorovaikutustaitojaan.

Kaksi ensimmäistä osaa on esitetty aikaisemmin, joten katsoin ne Yle.fi:n verkkosivuilta. Näkemäni perusteella sarja vaikuttaa lupaavalta. Jokainen jakso kestää vajaan 15 minuuttia, joten ohjelmassa ei tietenkään käsitellä kovin syvällisesti vuorovaikutustaitoja. Minua kuitenkin miellytti ohjelman innostuneisuus, joka tartuttaa katsojiin halun syventää omaa itsetuntemustaan muilla keinoilla.

Ensimmäisessä osassa esitellään minä-viesti syyttelevää sinä-viestiä rakentavampana vuorovaikutuskeinona. Toisessa osassa käsitellään kuulemisen tärkeyttä. Opettajan tärkeä työväline on puhumisen taito, mutta myös kuuntelemisen taitoa tarvitaan niin luokkatilanteissa kuin opettajanhuoneessakin.

Toiseen jaksoon liittyy myös Dialogilla syvätehoa oppimiseen -web-materiaali. Palvelussa on 44 dialogikohtausta, joiden
”avulla voi oppia kanssakäymistä, yhteistyötä ja syvätehoista oppimista edistävää dialogia. Kokeilu ja harjoittelu tapahtuvat arjen keskusteluissa, aina sen mukaan missä olet oppimisessasi menossa. Dialoginen kanssakäyminen ja yhteistyö sujuvat silloin, kun tunneilmasto on ihmisystävällinen, järjen käyttö on tietoista, dialogisia työkaluja käytetään tarkoituksenmukaisesti ja silloin kun tavoitteena on luoda asioista eri näkökulmien rikastamaa kokonaiskuvaa.” Lähde
Kuuntelin kokeeksi kaksi ensimmäistä dialogia. Ensimmäisen dialogin perään kuuntelin ohjaajan kommentin. Dialogit voi kuunnella myös niin, että ohjaaja antaa kommentin jokaisen repliikin perään, ja niin menettelinkin toisen dialogin suhteen.

Rupesin kuuntelemaan dialogeja innostuneena, mutta innostukseni karisi nopeasti. Syykin on selvä: se löytyy persoonallisuudestani. Käytännön teoreetikkona (ts. teorian pitää olla sovellettavissa käytäntöön vaivattomasti) vaivaannuin dialogien paperinmakuisuudesta. Teoreettisia pohdintoja ei tuoda abstraktilta ajattelun tasolta konkreettiselle tasolle. Niinpä kuulija joutuu prosessoimaan dialogit itsenäisesti ja etsimään niille konkreettisia merkityksiä ja sovellutuksia. Sisäinen äidinkielenopettajani huomasi myös, että pitkät repliikit olisi ollut helppo tiivistää ja esittää konkreettisella kielellä, mikä helpottaisi teorian omaksumisen. Esityksiä olisi voinut elävöittää myös ei-kielellisillä keinoilla.

Dialogit voi myös pelkästään lukea, mikä todennäköisesti onkin luonteenlaadulleni sopivin tapa lähestyä teoreettisia pohdintoja.

Kuusiosaisen sarjan kaksi ensimmäistä osaa on nähtävissä Ylen nettisivuilla, mutta loput jaksot näytetään myöhemmin. Kolmannessa osassa pohditaan opettajien ulkonäköpaineita. Neljännessä osassa pohditaan ammattimaisuuden rajapintaa: kuinka paljon ja kuinka spontaanisti opettaja voi näyttää omia tunteitaan olematta kuitenkaan epäammattimainen. Viidennessä osassa pohditaan opettajan itsetuntoa. Opettaja tarvitsee hyvän itsetunnon pystyäkseen selviytymään opetustilanteiden kiperimmistä hetkistä. Kuudennessa osassa pohditaan opettajan roolin ulottuvuuksia vapaa-ajalle.

Persoona peliin esitetään YLE Teemalla 20.10.2009 alkaen tiistaisin kello 18.00, uusinta torstaisin kello 9.00. Sarja on katsottavissa myös YLE Areenassa ja Opettaja.tv:n sivuilla. Sarjaan liittyy myös täydennyskoulutuskurssi.


Opettaja.tv:llä on myös omat keskusteluryhmänsä Sometussa ja Vinkkiverkossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Heräsikö sinulle ajatuksia, jotka haluaisit jakaa kanssani? Kaikki kommentit ovat tervetulleita.