sunnuntai 1. marraskuuta 2009

Sosiaalisen median kitkakohtia

Viime aikoina julkisuudessa on esiintynyt ristiriitaisia signaaleja sosiaalisen median ja työelämän yhdistelmästä. Toisaalta työntekijöitä innostetaan käyttämään sosiaalista mediaa - mm. opetusministeriö valmistelee virkamiehille ohjeita, joilla kannustetaan heitä Facebookiin, jotta asiakaspalvelu toimisi entistä paremmin - toisaalta työnantajat suhtautuvat kielteisesti työntekijöiden sosiaaliseen mediaan kohdistuvaan innostukseen.

Sosiaalinen media onkin niin nuori ilmiö, että selkeää ja yksiselitteistä toimintakulttuuria ei ole päässyt syntymään vaan se muodostaa yhä selkeän kitkakohdan työelämän kanssa. Myös jotkut sosiaalisen median palvelut, kuten Ning ovat luoneet omilla säännöillään kitkakohtia sosiaalisen median ja työelämän välillä kirjaamalla sääntöihinsä kohdan, jonka mukaan työnantaja on vastuussa kaikesta siitä, mikä on kirjoitettu työnantajan ylläpitämällä sähköpostiosoitteella, tms. (Anne Rongas Vinkkiverkossa) Samoin tekijänoikeusasiat puhuttavat samasta syystä.

Vaikka työpaikoilla selkeitä sosiaaliseen mediaan liittyviä yleisiä pelisääntöjä ei olekaan vielä luotu tai niitä ei tunneta, maalaisjärjen käyttö on sallittu myös tässä asiassa:

  • Selkeintä on käyttää yksityiskäyttöön tarkoitettua sähköpostiosoitetta sosiaalisen median parissa. Ilmaisia ja turvallisia sähköpostipalveluita on jokaisen saatavilla.
  • Sosiaalisen median käyttö työaikana ei myöskään tunnu järkevältä, mikäli sosiaalinen median käyttö ei kuulu työnkuvaan. Emmehän hoida muitakaan yksityisasioita työaikanamme.
  • Työnantajien asenne työasioista kirjoittamiseen on yksiselitteisen kielteinen silloin, kun kysymys on arvostelevasta kirjoittelusta.
  • Työhön liittyvistä salassapitosäännösten alaisista asioista ei pidä kirjoittaa sosiaalisessa mediassa, ei edes nimimerkin turvin.
  • Nettietiketti pitää hallita ja hyvät tavat pitää muistaa kaikessa kirjoittelussa ihan hyvien tapojen itsensä vuoksi, mutta myös koska kaikki nettiin kirjoitettu jää sinne ikuisiksi ajoiksi.
  • Lue käyttöohjeet ja käyttäjäehdot. Sosiaalisen median palveluja käyttäessä on hyvä varmistaa mm., että tarvittaessa omat tiedot ja profiilin saa poistettua vaivattomasti.
  • Epäselvissä tapauksissa on hyvä keskustella työnantajan kanssa erityisesti silloin, kun sosiaalisen median käyttö sivuaa työntekijän ammattia tai asemaa. Tiedän myös bloggaajia, jotka ovat kertoneet työnantajille vapaa-aikaan ja yksityiselämään liittyvästä nettikirjoittelustaan, mutta ihan niin pitkälle en kuitenkaan olisi valmis itse menemään.


Tietoturvastahan tässä loppujen lopuksi on kysymys.


Mitä mieltä sinä olet sosiaalisen median ja työelämän yhteensovittamisesta? Oletko joutunut ristiriitaiseen tilanteeseen? Miten olet ratkaissut tilanteen?




****
Samat ohjeet pätevät niin aikuisiin kuin lapsiinkin:
Tietoturvakoulu
- löytyy mm. testi, jolla voit testata nettifiksuutesi ja millainen mediakasvattaja olet.

Äitinä ja opettajana minua tietenkin ilahdutti huomata, että testin mukaan olen huolehtiva mediakasvattaja.

Lue lisää:
www.tietoturvakoulu.fi, Vanhemmille-osio
www.mll.fi/viisaastiverkossa
vanhemmat.mll.fi
www.nettivihje.net
www.irc-galleria.net, Vanhemmille

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Heräsikö sinulle ajatuksia, jotka haluaisit jakaa kanssani? Kaikki kommentit ovat tervetulleita.